Upptäck våra leveransmetoder

Leveransalternativ

Hos zooplus kan du beställa varor på dina villkor!

Hämta din beställning hos ett ombud som du själv valt eller få din beställning hemlevererad eller så kan du hämta när det passar dig oavsett tid på dygnet via PostNords postbox! 


Dina fördelar: 

✔️ Fri frakt på beställningar över 499 kr

✔️ Hämta ditt paket där det passar dig med PostNords paketboxar

✔️ Spårbara leveranser via PostsNords App

✔️ Välj bland 2000 ombud

✔️ Enkel identifiering med mobilt bankID


Såhär fungerar PostNords paketbox:

Hämta ditt paket när det passar dig, oavsett tid på dygnet - väljer  paketbox som leveransalternativ i kassan!

 Då får du din avisering precis som vanligt och hämtar sedan ditt paket genom att använda PostNord App och legitimera dig via Mobilt BankID.


LeveransLeverans på dina villkor Över 2000 postombud

Du kan själv välja om du vill få ditt paket leverat till ett postombud eller hem till din dörr. Du får en avisering via mejl eller sms, med en länk när din leverans är på väg, eller så kan du ladda ner PostNords App för att spåra din försändelse. 

PostNord appHåll koll på din leveransVia PostNords App
I PostNords App får du även digitala avier och du kan legitimera dig med Mobilt BankID. När du, eller någon annan, hämtar ut ditt paket behövs ingen legitimation – visa bara avin som finns i appen. Du kan även enkelt hålla koll på var paketet befinner sig och när det förväntas komma fram.
ReturerSmidiga returerLeverans & retur

Skulle det vara så att varorna inte passar din pälskling kan du enkelt skicka tillbaka beställning till oss. Beställ en upphämtning eller lämna din retur hos ditt närmsta ombud. Registrera din retur och visa sedan upp din QR kod hos ditt ombud som sedan skriver ut din retursedel.

Identifiera dig med bank IDEnkel identifikation med Mobilt bankID

För att kunna hämta ut paketet med Mobilt BankID behöver du ha PostNords App där paketet automatiskt har lagts till. Om du sedan har Mobilt BankID installerat på din app kan du enkelt identifiera dig när du hämtar ut ditt paket, eller be en vän hämta ut ditt paket åt dig.

Miljövänliga leveranser Klimatsmarta leveranserKlimatskyddsbidrag

För att kompensera för CO2-utsläpp som till exempel uppstår när varorna fraktas välj klimatskyddsbidrag i kassan. Utöver det kan du även välja en långsammare leverans i kassan som också har en positiv påverkan på miljön. 

LeveranserLeveransSnabba leveranser

Vi levererar vid beställningsvärden på minst 199 kr (exklusive leveranskostnad). Gratis leverans hem till dig eller till ombud från 499 kr. Beställningar skickas normalt inom 24 timmar efter registrerad betalning och leveranstiden är beräknad till 2-4 arbetsdagar

Mer information kring leverans och returer

Leveransinformation och kostnader

Fri frakt gäller för standardbeställningar över 499 kr till majoriteten av postnumren i Sverige. Den exakta leveranskostnaden bestäms av ditt postnummer och kan ses i din varukorg innan betalning. Vissa överviktsbeställningar kan medföra en serviceavgift. Lär mer om leveranskostnader här 

Leverans hem

För att öka flexibiliteten i leveransen får du möjlighet att välja mellan tre olika datum och leveranstider.

Leverans hem även om du inte är hemma

När du bokar dag och tid kan du välja att få leverans även om ingen är hemma och tar emot. Ditt paket kommer att levereras till dörr men om du bor i villa/radhus kan du även välja en annan plats där vi ska leverera paketet. När vi har levererat får du en avisering via mejl eller sms. (Det finns även möjlighet för dig att ändra telefonnummer för aviseringen, så att du kan göra en granne eller någon annan uppmärksam på att leverans har skett.) När försändelsen är levererad upphör ersättningsanspråket för ditt paket.

I vissa fall kommer du inte ha möjlighet att göra detta val. Det kan bero på avsändarens val eller försändelsens innehåll.

Leverans till ditt ombud

Paket upp till 20 kg kan du få levererat till ditt ombud och kan då välja att hämta det när det passar dig. Tyngre paket levereras hem till dig eller till ett av PostNords utlämningsställen – du väljer.

Avisering och leveransval

När din försändelse är klar för leverans får du en avisering via sms, mejl eller i PostNord App. Därefter kan du göra leveransval för ditt paket antingen på en webbsida eller i appen. Får du istället en brevavi hittar du information om var paketet kan hämtas. På avin hittar du även adressen change.postnord.com där du kan göra leveransval för ditt paket.

Leverans

I normalfallet ska den som tar emot leveransen kvittera, om inte avsändaren eller mottagaren begärt leverans utan kvittens. 

Fördelar med PostNord App

Med PostNord App kan du enkelt: spåra dina paket, få digitala avier, hämta paket utan legitimation när BankID har använts, hantera och spåra returer, se storleken på ditt paket samt söka efter ombud och öppettider. 

Appen finns för iOS och Android. Ladda ner den på App Store eller Google Play. 

Vill du inte ladda ner appen kan du spåra din försändelse direkt på postnord.se. Observera att det krävs att appen är installerad för att kunna legitimera dig digitalt med BankID. 

Hur fungerar PostNords paketboxar?

För att få din beställning levererad till en paketbox behöver du först välja paketbox som alternativ i kassan när du gör din beställning. Du kommer sedan få en notis när ditt paket är redo att hämtas. För att kunna hämta ditt paket behöver du ha installerat PostNord App och kunna legitimera dig via Mobilt BankID.


Du får tydliga instruktioner i appen om hur du öppnar paketboxen. Det finns också instruktioner vid våra paketboxar.

  • Stå nära paketboxen
  • Klicka på “öppna luckan” i PostNord App
  • Ta ut ditt paket och stäng luckan

P.S paketet ligger kvar i sju dagar innan det skickas tillbaka till avsändaren. 

Mer information om PostNords paketboxar hittar du hos PostNord här

Mobilt BankID som legitimation vid uthämtning

För att kunna hämta ut paketet med Mobilt BankID behöver du ha

  • PostNord App där paketet har lagts till automatiskt – detta görs med profilinställning i appen.
  • Mobilt BankID på samma enhet som appen.

När du använder Mobilt BankID i appen räcker det att visa den digitala avin för att hämta ut ditt paket. Du kan också skicka avin vidare till någon annan, som då kan hämta ut paketet utan att visa legitimation. Den som tar emot den digitala avin behöver inte ha PostNord App, och kan ta emot avin på det sätt som önskas, exempelvis via sms eller mejl.

Flytta paket mellan ombud

Paket som ankommit till ett ombud kan mot en kostnad flyttas till valfritt annat ombud i Sverige. Du aviseras när leveransvalet är möjligt och du gör din betalning via Swish.

Leveranser till hemmet – avisering, leveransval och leverans

Hur och när din försändelse aviseras och levereras beror på vilken tjänst avsändaren valt att skicka med och vilka mottagarval du har gjort.

Hur returnerar jag en vara?

Om du behöver returnera en vara, vänligen kontakta vår kundtjänst och uppge ditt beställnings-/kundnummer, anledningen till din retunering samt artikelnumret samt om du önskar få en återbetalning eller ersättning. Vi står också för kostnaderna för att returnera varorna till oss.

Du hittar vår returpolicy här