Perspektiv från vår VD
Hos zooplus tror vi på att fira kärleken till husdjur varje dag. Vårt community med 1 200 kollegor brinner inte bara för att ge bästa möjliga vård för husdjur; vi är också engagerade i att skydda planeten de kallar hem och stödja de människor som tar hand om dem. Det är därför vi har gjort både social och miljömässig förvaltning till en central del av vårt uppdrag. Från att köpa miljövänliga produkter eller implementera energieffektiva metoder till att ge tillbaka till de samhällen vi verkar i: vi tror att den enda vägen framåt är att ta hand om husdjur, människor och planeten samtidigt.
Med zooplus 2023 Paw Print uppdatering om våra handlingar och våra prestationer när det gäller att ge tillbaka, kämpa för en hälsosam planet och förespråka mångfald, vill vi beskriva vilken påverkan vi har haft under det senaste året. Vi vill visa var vi har satt positiva spår, driver förändring för en bättre morgondag, och var vi har arbetat med att minimera vårt tassavtryck av samma anledning. Som en stolt medlem av Pet Sustainability Coalition sedan 2021, har zooplus åtagit sig att implementera hållbara affärsmetoder som minimerar vår påverkan på miljön och de samhällen där vi gör affärer. Vi tror att hållbarhet är en kritisk komponent i en framgångsrik affärsstrategi och är stolta över att visa hur vi tar steg mot en mer hållbar framtid för våra kunder och de husdjur de älskar.
Geoffroy Lefebrve, CEO
Vi är en stolt medlem av Pet Sustainability Coalition

Fira kärleken till djur - 365 dagar om året
Hos zooplus vill vi fira kärleken till djur varje dag. Och medan du tar hand om dina husdjur, är vi här för att ta itu med eventuella bekymmer eller funderingar du kan ha:
Älska ditt husdjur, lita på oss med resten.
Tack vare vår djupa expertis, mångsidiga kompetens och omfattande nätverk kan vi erbjuda dig exceptionell vård och säkerställa att ditt husdjur alltid är i de bästa händerna.

10,9 Miljoner
Nästan 11 miljoner djurägare har valt zooplus som sin pålitliga partner för alla frågor om sina husdjur. Vi uppskattar att vi förra året gav glädje och stunder av lycka till mer än 7 miljoner katter, nästan 4 miljoner hundar och otaliga gnagare, fåglar, fiskar och hästar.

30 Länder
Genom våra 40 onlinebutiker tillgodoser vi behoven hos våra lurviga vänner i 30 olika länder i Europa. Från Grekland till Norge och från Portugal till Rumänien - vi ser till att dina nära och kära blir väl omhändertagna överallt.

24 År
Sedan vår start 1999 har vi fått mer än två decennier av erfarenhet av e.handel och produkter för husdjur. Denna omfattande kunskap gör att vi ständigt kan driva innovation och göra husdjur glada varje dag.

16 000 Produkter
Under 2023 har vi utökat vårt sortiment avsevärt till totalt mer än 16 000 artiklar för hundar, katter, gnagare, fåglar, fiskar och hästar. Oavsett om du letar efter mat, godsaker, leksaker, tillbehör eller kosttillskott så hittar du dem hos zooplus.

900 Husdjur
Förutom våra 1 200 passionerade teammedlemmar är vi glada över att kunna räkna runt 900 djurmedlemmar till vår familj. Detta inkluderar även våra mer än 100 kontorshundar, som sätter ett leende på våra läppar varje dag.
Engagemang för husdjur och människor
Genom vårt målmedvetna engagemang för missgynnade djur och människor kunde vi donera mer än 1,6 miljoner Euro till välgörande ändamål 2023.

zooPoäng
Vårt lojalitetsprogram zooPoäng gör det möjligt för våra kunder att ge ett direkt bidrag till djurens välbefinnande genom att donera lojalitetspoäng till djurhem och djurskyddsorganisationer. Tack vare det otroliga stödet från våra kunder donerades mer än 1,2 miljoner Euro till cirka 125 olika institutioner.

zoolove
Med vårt zoolove-märke har vi återigen gjort ett mycket tydligt åtagande för det gemensamma bästa genom att donera 10 % av våra intäkter till djurskyddsorganisationer. Under 2023 stödde vi över 50 djurhem över hela Europa, inklusive specialiserade organisationer som igelkottsreservat och kommunala djurhem.

Välgörenhetsevenemang
Vi gav inte bara en hjälpande hand på World Animal Day, utan vi hjälpte också olika välgörenhetsorganisationer efter de förödande jordbävningarna i Turkiet och Syrien. Totalt stödde vi dessa och andra sociala projekt med mer än €100 000 med kort varsel.

In-kind donations
Under 2023 stödde vi också lokala djurhem genom direkta donationer av foder, snacks, leksaker och andra husdjursprodukter för att göra livet för lokala djur lite bättre. Bara vårt italienska lager bidrog med över 60 ton av sådana donationer förra året.
Våra team har visat sitt sociala engagemang genom olika volontäruppdrag, villigt gett sin tid, energi och enorma engagemang.

Stödja djurhem
Under 4 besök på djurhem investerade vi mycket tid och arbete, vare sig det var att städa voljärer, trimma träden i trädgården eller gå ut med djurhemshundarna. Och givetvis höll vi husdjuren sällskap på plats medan de fortfarande väntar på sina framtida hem.

Sponsring av välgörenhetsevenemang
Vi uttrycker också vår kärlek till djur genom att stödja olika husdjursevenemang. Till exempel väckte vår sponsring i Budapest stor glädje för många fyrbenta vänner eftersom de kunde njuta av våra läckra snacks och intressanta leksaker.

Andra välgörande ändamål
Vårt engagemang för sociala ändamål sträcker sig bortom djurhem till projekt som inte i första hand involverar husdjur: Förra året arbetade vi som volontär vid Stern Day Center för hemlösa i Wien och deltog i Röda Korsets bloddonationer i Madrid.

Välgörenhetslopp och insamlingar
Våra team deltog i 5 välgörenhetslopp under 2023, vilket uppgick till 34 kollegor som sprang mer än 200 kilometer för en god sak. Krakow-teamet fick ytterligare stöd genom att delta i en välgörenhetskonsert och auktion.
För en hälsosam miljö
Dekarbonisering
Vi tar ett helhetsgrepp för att minska vårt koldioxidavtryck genom att noggrant mäta det, minska utsläppen genom hela vår verksamhet och använda koldioxidkrediter för att kompensera utsläpp.

1. Mätning
Vi mäter vårt koldioxidavtryck enligt Greenhouse Gas Protocol-standarder, vilket ger oss en tydlig förståelse för våra utsläppsprioriteringar. Över 95 % av våra utsläpp kommer från vår leveranskedja, främst från tillverkning och transport av de produkter vi säljer.¹

2. Minskning
Genom att optimera våra leveransvägar kunde vi spara över 1 200 ton CO2. Vi gick också över till ett toppmodernt, energieffektivt datacenter 2023. Och 8 av 10 av våra kontorsplatser drivs redan av 100 % förnybar energi - ett avgörande steg mot att minska utsläppen.

3. Kompensera
Vi deltar i olika frivilliga klimatskyddsprojekt för att undvika och eliminera CO2 över hela världen för att kompensera för våra utsläpp. Genom att investera i 4 olika projekt kompenserade vi mer än 16 000 ton CO2 2023. Hela vår projektportfölj är tillgänglig online.²
¹ Den senaste beräkningen är baserad på 2022.
² Du hittar hela vår projektportfölj här online.
Cirkulär ekonomi
Inom e-handel är den cirkulära idén en avgörande faktor för hållbar affärspraxis. Vi minskar vårt ekologiska fotavtryck genom att minska materialanvändningen och återanvända och återvinna material. På så sätt kan vi undvika slöseri och samtidigt bevara ändliga resurser.

1. Reducera
Användningen av innovativ teknik i vår lagerlogistik har hjälpt oss att avsevärt minska mängden förpackningsmaterial som krävs per förpackning. Vi har till exempel minskat användningen av tejp med 15 % och användningen av fyllnadsmaterial med mer än 20 %.

2. Återanvändning
Med en returgrad på mindre än 1% är antalet returer till våra lager mycket lågt. Vi inspekterar noggrant dessa returnerade varor och, när det är möjligt, bearbetar vi dem för att ge dem ett andra liv. Av samma anledning hade vi förra året 375 bärbara datorer förberedda för vidare användning utanför zooplus.

3. Återvinna
Förespråkar mångfald och inkludering
På zooplus tror vi starkt på att en mångsidig arbetsstyrka med olika bakgrunder och perspektiv främjar en kultur av kreativitet och innovation. Vi lägger därför stor vikt vid att skapa en inkluderande miljö för alla.
Levande mångfald

Vi är mycket stolta över att vi redan har en balanserad andel kvinnor och män i vår arbetsstyrka: 50 % av våra anställda är kvinnor. Den starka närvaron av kvinnor i ledande befattningar på zooplus, med en total andel på 40 %, är ett bevis på vårt engagemang för lika möjligheter.
Vi lägger också stor vikt vid kulturell mångfald då våra 1 200 anställda representerar 74 olika nationaliteter.
zoofemme för jämställdhet

Vårt interna initiativ för att främja kvinnor, zoofemme, är engagerat i att stärka jämställdheten bortom status quo.
Med mycket passion och det frivilliga engagemanget från zoofemmes grundare och ambassadörer uppnådde gruppen imponerande saker 2023. Totalt hölls 8 olika evenemang med stor framgång, till exempel nätverksevent, fortbildningsprogram specifikt för kvinnor, inspirerande föreläsningar från framstående kvinnliga chefer och deltagande på jobbmässan herCAREER.
Pride in the zoo för LGBTQ-rättigheter

Vårt medarbetardrivna interna LGBTQ-nätverk Pride in the zoo lägger mycket energi på att främja LGBTQ-rättigheter. Teamet har anordnat olika evenemang på våra kontor för att främja inkludering och betona vikten av mångfald.
Dessutom arbetar vi med LGBTQ-organisationer som Hosi Wien och har implementerat en stark antidiskrimineringspolicy internt för att säkerställa en säker och välkomnande miljö för alla.
Agera hållbart, tänk framtidsinriktat
Vårt Pawprint 2023 visar tydligt hur och var vi outtröttligt tar socialt och ekologiskt ansvar. Även om vi är stolta över våra bidrag och resultat, vet vi att vi alltid kan göra mer och vi inbjuder dig varmt att göra det med oss.
Vi har stora planer för de kommande åren, som börjar med att konsekvent fortsätta vårt stöd till djurskyddsorganisationer, hörnstenen i vårt hållbarhetsarbete.
Utöver vårt starka engagemang för djurens välfärd vill vi lägga ännu större vikt vid att främja en mångsidig och inkluderande miljö där alla kan känna sig värderade och respekterade.
För att uppfylla vårt miljöansvar har vi börjat utvärdera koldioxidminskningsmål som är förenliga med Paris klimatöverenskommelser; Det är så vi skulle vilja föra fram våra ansträngningar för att minska koldioxiden ytterligare. Detta inkluderar också en utbyggnad av förnybar energi, ökad effektivitet inom IT och logistik, samt utbyggnad av cirkulär praxis i våra fraktförpackningar.
Både avkolning och den cirkulära ekonomin spelar också en avgörande roll för att utöka vårt utbud av hållbara produkter – från växtbaserad kattsand till vegetarisk mat och snacks till leksaker gjorda av återvunnet material.
Vi är övertygade om att vi tillsammans kan ha en positiv inverkan på världen – till gagn för djur, människor och miljö.
